6 tipp, hogy sikeres szabadúszó lehess

2019. július 11. by Rigó Ági

Ahhoz, hogy szabadúszóként sikeresek lehessünk, nem elég, hogy őrülten jók vagyunk abban, amit csinálunk. Persze azért az sem hátrány, de hosszú távon kevés.
20190710_freelancer1.png

A nagypapám évekkel ezelőtt kiborult, amikor megkérdezte, hogy “Kislányom, hol van a hivatalod?”, én széles mosollyal azt feleltem, hogy “Hát a kanapémon!” A szabadúszóság egy életforma, és az utóbbi években egyre többen választják, vagy éppen kényszerülnek bele. Én már 5 éve élem a freelancerek vidám életét, de ahhoz, hogy tényleg minden happy legyen, meg kellett tanulnom egy pár fontos dolgot.

 

1. A time management MINDEN

Ha a munkánk a hobbink – és erre jó esély van, ha szabadúszóként műveljük – könnyen elszalad az idő. Míg egy rendes banki alkalmazott délután 5-kor kikapcsolja a kompjútert és veszi a kalapját, velem nem egyszer előfordult, hogy reggeltől másnap hajnalig pörögtem egy projekten. Utána még meg is veregettem a vállam, hogy milyen ügyes vagyok. Beletelt némi időbe, hogy rájöjjek, ennél nagyobb hülyeséget nem is csinálhatnék. A szervezetünknek szüksége van pihenésre, regenerálódásra, és jobb esetben még életünk is van.

Minősített eset, amikor az ember a nagy munkában lehetetlen időpontokban küldözget maileket a partnereknek. Lehet, hogy a te oldaladról az ilyesmi lelkesedésnek és proaktivitásnak tűnik, de hidd el, a másik fél jó eséllyel szűri le azt a következtetést, hogy nem becsülöd magad. Akkor pedig ő miért tisztelne?

20190710_freelancer3.png 

2. Nem kell mindent bevállalni

Amikor az ember eldönti, hogy szabadúszó lesz, biztosan felmerül érvként, hogy juj de jó, mostantól nem kell azt csinálnom, amit a hülye főnökeim mondanak. Aztán könnyen úgy alakulhat, hogy mégis “idióta ügyfelek rángatnak jobbra-balra”. Ha egy projekt nem izgalmas, ha úgy érzed, nem találod a közös hangot az ügyféllel, jobb még az elején offolni, mint hónapokig húzni egymás idegeit.

Az idei év mérföldköve volt számomra, amikor eljutottam odáig, hogy csak olyan projekten dolgozom, amit szeretek. Ha már az első ügyfél találkozón érzem, hogy sántít a sztori, egészen egyszerűen találok egy udvarias kifogást és továbbállok. Valaki más biztos boldog lesz azzal a feladattal, én pedig találok olyat, amilyet szeretnék.

 

3. Kalkulálj a költségekkel

A szabadúszó élet nagy előnye, hogy nem kell irodát fenntartanod, viszont ez nem jelenti azt, hogy nem jár költségekkel a működésed. Míg ez korábban laptopban, telefonszámlában és kávéban volt mérhető, manapság már rengeteg online szolgáltatás könnyíti meg az életedet. Azonban ezek jó része fizetős, vagy ha van is ingyenes verzió, az igazán hasznos funkciók biztos a prémium csomagban vannak. Itt egy pár ezer forintos előfizetés, ott egy kis licensz díj, és máris halmozódnak a költségek. Nincs ezzel semmi baj, de fontos, hogy a munkád árazásánál számolj vele.

 

4. Az élet nem lesz Pinterest worthy, de tedd azzá

A filmek és a közösségi média szerint a szabadúszó kreatívok élete csupa barinős brunch, shopingolás, és időnként némi laptopozás egy megfelelően fancy kávézóban, tökéletes manikűrrel és a legutóbbi divat szerinti gyűrűkkel. (Nyilván, különben hogy mutatna az Instán?!)

Aztán amikor szabadúszóvá válsz, és már harmadik napja ugyanabban a pólóban ülsz a kanapédon, és még a redőnyt is elfelejted felhúzni, jön a nagy csodálkozás és a kesergés. Való igaz, a freelancerek élete nem mindig Pinterest worthy. Ettől függetlenül tudatosan kell időt szakítani arra, hogy olyan munkakörnyezetet teremtsünk magunknak, ami inspirál és praktikus.

Én például jól elvagyok az ominózus kanapén, ha cserébe vannak olyan napjaim is, amikor egész nap a városban pörögve élhetem a szabadúszó lét menőbbik oldalát. De van, aki igényel magának íróasztalt, netán egy kis irodát otthon, vagy éppen jobban érzi magát egy dizájnos co-working irodában a hozzá hasonlók társaságában. Fel kell ismerned, melyik megoldásban tudsz a legjobban működni, és aztán aszerint folytatni a szabadon úszást.
20190710_freelancer2.png

 

5. Rendszer nélkül nem megy

Mindenki más mértékben igényli a szervezettséget az életében, és a szabadúszás nagy előnye, hogy saját magunknak állítunk fel szabályokat. Éppen ezért fontos, hogy be is tartsuk őket!

Állapíts meg magadnak munkaidőt, aztán ragadj meg egy szimpatikus projekt management applikációt, és kezdd el vezetni a feladatokat és a határidőket. Ha úgy érzed, kifolyik az idő a kezedből, ragadj stoppert (persze, erre is van app, a time tracking software kulcsszavakra keress), és ellenőrizd, melyik feladat vesz el több időt, mint gondoltad.

Mindig megdöbbent, hogy mennyien gondolják, hogy a post it fecnik ideálisak to do listák és hasonlók vezetésére. 2019 van, könyörgöm!

 

6. Időt kell szakítani az adminisztrációra is

Szabadúszó PR-osként imádok az ügyfelekkel kávézgatni és nagy terveket szőni, majd aztán belevetni magam a kivitelezésbe. Amit nem szeretek, az az adminisztráció: számlázni, szerződésekkel szöszölni, de még a desktopomon is szökőévente egyszer rakok rendet. Pedig érdemes, mert amíg a kötelező körök nincsenek kipipálva, addig folyton nyomaszt az elvégzendő feladat súlya.

Jó megoldás, ha a nem szeretem feladatokat is felvesszük a task management eszközbe, hagyunk rá időt magunknak, és így biztosítjuk, hogy ne tologassuk magunk őket előtt.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://forwardist.hu/api/trackback/id/tr10014936706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.